Schoten – Zaventem.
Om 11.00 hr. vertrekken we naar de luchthaven. Het is vrijdag, en vermits we de ring van Antwerpen, en de E19 op ons traject hebben, is er een ruime marge ingerekend. Er is een gigantische regenzone over het land, en de gebruikelijke file rond Antwerpen maakt dat we 1 uur nodig hebben om naar de luchthaven te bollen. De gereserveerde parking in Zaventem is ook bijna volledig volzet. Het is een kwartiertje rondrijden en afwachten tot er een parkingplaats vrijkomt. De afspraak is om 12.30 aan de broodjesbar EXKI in de luchthaven te Zaventem met de medereizigers en met Elsy onze reisleidster.
 |
Parking te Zaventem, wachten op de shuttle bus. |
Check-in - Veiligheidscontrole - Grenscontrole - Boarding.
Het is vrijdag in de late namiddag, en blijkbaar is het dan veel rustiger op de luchthaven zodat we vlot door alle controles geraakten. Bij de check-in duikt er een probleem op. Op de aansluitende vlucht van Istanboel naar Kirgizstan blijkt dat er een overboeking is. We worden 'standby' gezet. Het is afwachten in Istanboel of er vrije plaatsen op de vlucht vrij komen.
 |
Brussels Airport. |
Brussel - Istanboel.
Er zijn geen rechtstreekse vluchten tussen België en Kirgizië. De luchthaven van Istanboel is een draaischijf voor de vluchten naar het nabije en verre oosten. We vliegen met Turkish Airlines in een Airbus A321-200. Met een vertraging van 1 uur en 15 minuten vertrekken we om 16.10 uur. De vlucht duurt een goede 3 uur. Het is in Istanboel 1 uur later dan in Brussel. We landen er op de nieuwe luchthaven om 20.15 uur lokale tijd.
Istanboel - Kirgizië.
Het probleem met de overboeking zorgt voor een hele discussie tussen Elsy, de reisleidster, en de verantwoordelijke van Turkish Airlines. Uiteindelijk zijn er 4 'vrijwilligers' personen die niet mee kunnen en een dag later zullen achterna komen. Zij krijgen een hotel toegewezen in Istanboel en een financiële compensatie. De rest van het gezelschap, 12 personen, hebben een plaats op de vlucht naar Kirgizstan.
 |
De 4 personen die niet mee kunnen en een nacht in Istanboel blijven. |
 |
Marnix, Annick, Ronny en Annick zijn de vrijwilligers die geen zetel krijgen en 1 nacht in Istanboel blijven. |
De reis naar Kirgizië begint met een nachtvlucht. Vanuit Istanboel vertrekken we om 21.50 uur en naarmate de ochtend nadert, landen we om 05.20 uur op de kleine internationale luchthaven Manas in Bishkek. De luchthaven draagt de IATA-code FRU, een verwijzing naar de voormalige naam van Bishkek. In 1926 werd de stad namelijk omgedoopt tot Froenze (of Frunze), maar sinds 1991 draagt ze opnieuw de naam Bishkek. Toch bleef de luchthaven haar oude code behouden.
Onze vlucht wordt uitgevoerd met een volledig volgeboekt toestel, een Boeing 737-900. Het tijdsverschil met België bedraagt vier uur, wat betekent dat het in België bij aankomst 01.20 uur is.
 |
Bishkek: Manas international airport. |
Airport - HotelNa het passeren van de immigratie om 06:20 uur worden we verwelkomd door een lokale gids, die ons met een bus naar het hotel brengt. De luchthaven Manas, gelegen ten noorden van Bishkek, bevindt zich op een afstand van ongeveer 27 kilometer van het hotel. De bus vertrekt om 06:30 uur vanaf de luchthaven, waarna we aan de korte rit naar onze bestemming beginnen.
 |
Route Airport -> Hotel in Bishkek. |
Klimaat.
Het is vroeg in de ochtend. Om 07.00 uur kennen we een zeer aangename temperatuur van 20°, bij een strakke blauwe lucht. Naarmate de dag vordert en de zon hoger komt te staan, wordt de zomerse warmte intenser.
Accommodatie.
Na een 27 km van de luchthaven tot het centrum komen we rond 07:40 uur toe aan ons hotel. We checken in het
Plaza Bishkek hotel. Er is nog een ontbijt na de lange nacht met weinig slaap. We kunnen nog even naar de kamer om ons op te frissen.
 |
Bishkek, Plaza hotel. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten