Kirgizië

HOBO groep

zaterdag 10 augustus 2019

Dag 1: Brussel - Istanboel - Bishkek (Kirgizstan)

Reisschema.
Het reisschema is als volgt: vrijdag 9 augustus 2019
  • Schoten - Zaventem                  11.00- 12.00  Met de wagen naar de parking op de luchthaven.
  • Samenkomst met reisleidster      12.30            Samenkomst aan de Exki broodjesbar.
  • Brussel - Istanboel                       16.10 - 20.15   Turkish Airlines  A320
  • Istanboel - Bishkek                      21.50 - 05.20  Turkish Airlines A340-600
  • Bishkek - Hotel                           06.35 - 07.15   Kirgizië tijd. Volgende dag
Schoten – Zaventem.
Om 11.00 hr. vertrekken we naar de luchthaven. Het is vrijdag, en vermits we de ring van Antwerpen, en de E19 op ons traject hebben, is er een ruime marge ingerekend. Er is een gigantische regenzone over het land, en de gebruikelijke file rond Antwerpen maakt dat we 1 uur nodig hebben om naar de luchthaven te bollen. De gereserveerde parking in Zaventem is ook bijna volledig volzet. Het is een kwartiertje rondrijden en afwachten tot er een parkingplaats vrijkomt. De afspraak is om 12.30 aan de broodjesbar EXKI in de luchthaven te Zaventem met de medereizigers en met Elsy onze reisleidster.
Parking te Zaventem, wachten op de shuttle bus.
Check-in - Veiligheidscontrole - Grenscontrole - Boarding.
Het is vrijdag in de late namiddag, en blijkbaar is het dan veel rustiger op de luchthaven zodat we vlot door alle controles geraakten. Bij de check-in duikt er een probleem op. Op de aansluitende vlucht van Istanboel naar Kirgizstan blijkt dat er een overboeking is. We worden 'standby' gezet.  Het is afwachten in Istanboel of er vrije plaatsen op de vlucht vrij komen.

Brussels Airport.
Brussel - Istanboel.
Er zijn geen rechtstreekse vluchten tussen België en Kirgizië. De luchthaven van Istanboel is een draaischijf voor de vluchten naar het nabije en verre oosten. We vliegen met Turkish Airlines in een Airbus  A321-200. Met een vertraging van 1 uur en 15 minuten vertrekken we om 16.10 uur. De vlucht duurt een goede 3 uur. Het is in Istanboel 1 uur later dan in Brussel. We landen er op de nieuwe luchthaven om 20.15 uur lokale tijd.

Istanboel - Kirgizië.
Het probleem met de overboeking zorgt voor een hele discussie tussen Elsy, de reisleidster, en de verantwoordelijke van Turkish Airlines. Uiteindelijk zijn er 4 'vrijwilligers' personen die niet mee kunnen en een dag later zullen achterna komen. Zij krijgen een hotel toegewezen in Istanboel en een financiële compensatie. De rest van het gezelschap, 12 personen, hebben een plaats op de vlucht naar Kirgizstan.
De 4 personen die niet mee kunnen en een nacht in Istanboel blijven.
Marnix, Annick, Ronny en Annick zijn de vrijwilligers die geen zetel krijgen en 1 nacht in Istanboel blijven.
De vlucht naar Kirgizstan is een nachtvlucht. We vertrekken in Istanboel om 21.50 uur. Het wordt langzaam licht wanner we om 05uur 20 landen op de kleine internationale luchthaven Manas van Bishkek in Kirgizië.  De IATA code van de internationale luchthaven is FRU. In 1926 werd de naam van de hoofdstad Bishkek omgedoopt tot Froenze (of Frunze). In 1991 werd de stad herdoopt tot Bishkek. De IATA code FRU is nog steeds gebruikt.
We vliegen met een volledig vol toestel, een B737-900. Er is een uurverschil van 4 uur met België. Thuis in België is het dan 01.20 uur.
Bishkek: Manas international airport.
Airport - Hotel
Na de immigratie doorlopen te hebben om 06:20 uur, staat de lokale gids met een autobus ons op te wachten. We worden naar het hotel, 27 km van de luchthaven, gevoerd. We vertrekken om 06.30 aan de luchthaven. Het is een afstand van een kleine 27 km van de luchthaven tot het hotel. De luchthaven ligt ten noorden van Bishkek.
Route Airport -> Hotel in Bishkek.
Klimaat.
Het is vroeg in de ochtend. Om 07.00 uur kennen we een zeer aangename temperatuur van 20°, bij een strakke blauwe lucht. Naarmate de dag vordert en de zon hoger komt te staan, wordt de zomerse warmte intenser.

Accommodatie.
Na een 27 km van de luchthaven tot het centrum komen we rond 07:40 uur toe aan ons hotel. We checken in het Plaza Bishkek hotel. Er is nog een ontbijt na de lange nacht met weinig slaap. We kunnen nog even naar de kamer om ons op te frissen.