Kirgizië

HOBO groep

zaterdag 10 augustus 2019

Dag 2: Bishkek - City tour.

Bishkek
Bishkek is de hoofdstad van Kirgizië. De stad ligt 750 meter boven zeeniveau. Het is de politieke, economische en culturele centrum van het land en telt zo'n 1 miljoen inwoners. De stad Bishkek heeft alle kenmerken van de typische Sovjetstijl: veel te brede boulevards, veel pleinen en parken, grote modernistische regeringsgebouwen en bombastische standbeelden. Doordat de huidige stad pas in 1825 ontstond en dus relatief jong is, zijn er weinig historische gebouwen waar te nemen. Rondom het centrum vinden we de bekende grijze Sovjet appartementsblokken met binnenplaatsen eenzaam de tijd en het trage verval te trotseren.
Vertrek voor de city tour aan het hotel.
Stadstoer
Na enkele uurtjes op de kamer om ons op te frissen, werden we om 11.00 uur beneden in de lobby verwacht voor een city-tour van Bishkek.
Plaza hotel in Bishkek.
Euros naar Soms wisselen.
De munt in Kirgizstan is de Som. We trekken met zijn allen naar de bank naast het hotel om onze stevige Euro's te wisselen naar de lokale munt: de Som. Het is zaterdag, maar dat is geen probleem. Veel dienen we niet om te wisselen, enkel voor dranken en eventuele andere spullen. 40 € volstaat.
Bankkantoor naast het hotel.
City-tour.
Onder leiding van de lokale gids maken we een stevige verkenning van de stad. Bishkek staat vol met standbeelden en andere beelden. Het eerste dat we tegenkomen is een beeld van een heel sterke pee: Kojomkul. Die gast woog 200 kg en kon lasten tot 700 kg dragen. Eens wou zijn paard niet verder over de bergen. Hij nam het paard dan maar op zijn schouders en droeg het verder.
Kojomkul met zijn paard op de schouders.
Verder langs enkele gebouwen, waaronder enkele in Stalin stijl. Het witte gebouw werd in 1985 gebouwd met marmer uit Kirgizstan. Na de onafhankelijkheid in 1991 verkoos het land tot heden 5 presidenten. Nu is het systeem verandert van een presidentieel naar een parlementair systeem.
Gebouw in Sovjetstijl.
White house.
Belangrijkste plein van Kirgizstan.
Op het centrale Ala-Too plein vindt overdag de wisseling van de wacht plaats. We bekijken eveneens het Witte huis en het Monument van de vriendschap tussen Rusland en Kirgizstan.
Symbool van het verdrijven van een corrupt systeem. What's in a name?
Aan het White house.
Symbool van het verdrijven van een corrupt systeem.
Symbool van de vriendschap tussen Rusland en Kirgizstan.
Standbeeld van de nationale held Manas op het Ala-Too plein.
Onder een buitenmaatse nationale vlag staan twee soldaten moedig de wacht te houden. Naast hen het gigantische ruiterbeeld van de held Manas, die de blik strak op de bergen gericht houdt.
Aan het standbeeld van Manas op het Ala-Too square.
Ooit stond hier een even gigantisch beeld van Lenin naar de bergen en de rode toekomst te wijzen. Het werd na de onafhankelijkheid verhuisd. (lees verder het vervolg).

Middaglunch.
Na deze stevige wandeling langs de voornaamste gebouwen en monumenten, is het tijd voor de lunch. Van 13:00 tot 14:00 uur. Hierna staan nog enkele gebouwen op ons programma: Parlementshuis, standbeeld van Lenin en de opera met het ballethuis.
Monument van Lenin, nu ergens aan de achterzijde.
Lenin heeft hier een plaatsje gekregen aan de achterkant van het historisch museum, waar hij nu een beetje verweesd staat te wijzen. Naar waar? Naar het niets. Het beeld is niet het enige overblijfsel uit de Sovjettijd, maar het zoeken er naar wordt ons bespaard.
Parlementshuis.
Als toemaatje, rond 15:00 uur nog een museum met kunstwerken. Half lam geslagen van vermoeidheid en de warmte, laten we dat voor wat het is, en nemen we een korte rust.
Opera en ballethuis.
Osh bazaar.
Geen oosterse stad zonder bazar en Bishkek vormt daar geen uitzondering op. We rijden met de bus naar de Osh bazaar. De lokale bevolking doet allerlei inkopen in de levendige bazaar. De Osh bazaar is de grootste markt van het land. Voeding, kleding, tapijten en allerlei huishoudgerief maken het tot een kleurrijk geheel. Om 17:15 uur hebben we allemaal bekeken.
Op de Osh bazaar onder de leiding van onze lokale gids.
Op de Osh bazaar.
In de Osh bazaar.
Groeten en fruit op de Osh bazaar.
Allerlei kruiden op de Osh bazaar.
Op de Osh bazaar.
Eens was het een geitje. Nu met de tong uit de bek, wachtend op kopers.
Avonddiner.
We dineren in de buurt van het hotel in een plaatselijk restaurant. Er komt een fotograaf langs, en verkoopt de geplastificeerde foto's voor ongeveer twee euro's..
In het restaurant te Bishkek.
Beatrice en Freddy, Elsie en Guido, Jef en Christianne, Ingrid en Johan in het restaurant.
Accommodatie.
We overnachten deze nacht in het Plaza Bishkek Hotel. Later, op dag 6 k,omen we terug in dit hotel voor onze laatste nacht in Kirgizië.