Kirgizië

HOBO groep

maandag 12 augustus 2019

Dag 4: Issyk Kul Meer - Grigorievskoye - Karakol

Bestemming Karakol.
Het hotel waar we verbleven opende het ontbijtrestaurant niet al te vroeg: om 09.00 uur. Hierdoor zijn we slechts om 10.00 uur vertrokken richting Karakol, in oostelijke richting. Onze lokale gids begon reeds onmiddellijk met een les van enkele belangrijke termen in de Kirgizische taal. Tja,veel moeite heb ik niet gedaan. Waarschijnlijk een buis op het examen.
Karven hotel. Overnachten is mogelijk, eten is...., geduld, koud en weinig.
Gregorievskoye.
We vervolgen onze weg langs de noordelijke oever van Issyk Kul meer. Na een half uurtje komen we aan de Gregorievs kloof. Aan deze kloof hebben we een schitterend zicht op de omringende bergen en rivieren. Hier doen we een wandeling van een uur, een half uur heen en dus ook een half uur terug langs dezelfde weg. Het is een heel toeristische route, met ook veel russen en kazakken.
Op het terugkeerpunt in de kloof.
Onderweg staan er veel jongelui te paard die je trachten een ritje te verkopen. Wij zijn geen paardenmensen en ik ga het ook niet riskeren. Tevens enkele jongelui met een arend op hun arm. Uiteraard voor een (betalende) foto. We komen in de kloof tot op een hoogte van iets minder dan 2.000 meter. Hierdoor een aangename temperatuur.

Naar Karakol
Het is bijna middag als we verder kunnen rijden. Het is een goede 130 km maar door de toestand van de weg, bereiken we het restaurant in Karakol voor de lunch om  14.30 uur.
Tijdens de Russische periode werden in het midden van niets bushokjes gezet.
Zo deden de russen dat: bushokje voor niemand in niemandsland.
De weg naar Karakol.
Karakol werd in 1869 gesticht als een Russisch garnizoen. De naam Karakol zou "zwarte hand" betekenen. De stad groeide snel toen ontdekkingsreizigers op hun weg dieper in het Tien Shan gebergte trokken. Het is de 4de grootste stad van Kirgizië, met 75000 inwoners. De stad ligt op 1770 meter hoogte.

Middaglunch.
Deze nemen we in een soort guesthouse, bij een persoon die een mooi huis heeft ingericht met enkele kamers en een ruimte voor onze groep.
In dit huis werd er een lunch opgediend.
De tafel werd gedekt met een enorme hoeveelheid schotel met lokale specialiteiten. Het is aangenaam om te zien dat deze persoon er een erezaak van maakt dat we zoveel mogelijk van zijn schotels eten.
Foto van wat er overblijft na de schranspartij.
De eigenaar wuift ons uit na de maaltijd.
Przezwalsky museum.
Deze Russische ontdekkingsreiziger uit de 19de eeuw was een der eersten om met expedities door Centraal-Azië te reizen. Przezwalsky was een van de beroemdste ontdekkingsreizigers en de 1ste geograaf die Centraal-Azië bestudeerde. Tussen 1870 en 1885 deed hij 4 grote ontdekkingsreizen.  Er is een tentoonstelling gewijd aan deze expedities is een museum. Het museum ligt enkele kilometers buiten Karakol.
Standbeeld in de tuin van het museum.
Dungan moskee.
De Dungans zijn een etnische bevolking die behoren tot het moslim volk en die zich verspreid heeft over verschillende landen. In feite zijn het afstammelingen van de Hui die uit Centraal Azië kwamen. In Karakol staat er een houten Dungan moskee met duidelijk Chinese kenmerken.
Dungan moskee. We mogen er niet binnen.
Vernuftige technieken stelden de bouwers in staat om de moskee te bouwen zonder gebruik te maken van metalen nagels. De constructie ervan begon in 1904 en is afgewerkt in 1910. De moskee is gebaseerd op 42 pilaren. Ze is geklasseerd als historisch monument en beschermd.
Dungan moskee.
Kathedraal
Het was te laat toen we er toekwamen: 17.45 uur. Het bezoek wordt verschoven als eerste punt op de agenda de volgende dag.

Stadswandeling.
In de plaats van naar de kerk, wandelen we dan maar door de stad. Enfin, enkele straten die vele tientallen jaren gebouwd werden en nu vergane glorie zijn. Bijna geen winkels. Alles wordt gekocht op de markt.
Zicht van de winkelstraat van Karakol.
Avonddiner.
We zijn rond 19.15 uur aangekomen in het hotel. Het avonddiner is in een van de beste restaurants in Karakol. Weeral hetzelfde: enorm aantal schotels met lokale specialiteiten. Een geweldige aanrader.

Accommodatie.
In Karakol overnachten we 2 nachten niet in het Green Yard hotel, maar in het Karagat hotel
Parcours van Karven naar Karakol.